Saturday, May 17, 2008

SUraT DaRi KoTa tiNgGi


Once upon a time, i used to wait for the postman to make a pit stop at my house. I was waiting for a yellow envelope with my name on it.."specially dedicate to...". That yellow envelope just brighten my day....


Aku ada seorang sahabat. Lina namanya. Kami berkawan semenjak hari pertama di Uitm. Dia rakan satu bilik dan merangkap classmate aku masa part one. Masuk part two, Lina quit study atas sebab-sebab personal katanya. Tetapi, persahabatan kami tidak terhenti begitu sahaja. Kami mencari alternatif untuk terus berhubung. Dek kerana masih hijau dalam penggunaan internet, dan kami masing-masing tidak mempunyai telefon bimbit, menulis surat adalah jawapan terbaik lagi efektif buat kami ketika itu. Kami berjanji dan setuju untuk terus berhubung melalui abang posto!


In every letter that we sent to each other had a different story in it. With only words, i knew how she was doing in life. Her problems, her sadness, her happiness..everything. I can visualized her image just by reading her letters. Setiap helaian surat Lina, membawa pelbagai perkhabaran. Walaupun kebanyakan darinya sarat dengan cerita masalah Lina, aku tak pernah bosan membaca setiap baris ayat. We shared our problems by writing to each other. We gave our support to each other by writing back. Alhamdulillah, our friendship grew stronger throughout the years just by writing letters!


Surat dari Lina amat aku nantikan..kerana ketika itu aku merasakan hanya dia yang memahami diri aku. Hanya dia yang tahu segala persoalan dan dilema yang aku alami. Kepada Lina sering aku utarakan pertanyaan tentang hati dan perasaan. Kenapa Lina? Kerana aku lebih selesa berbicara tentang hati dan perasaan aku, bila aku tidak perlu membuat eye contact..hehe..Jawapan Lina sentiasa memberi aku harapan baru. But i never applied any of her advices up until today! Someday perhaps...Aku tidak malu mengaku pada Lina, if i had a crush on someone. I once cried while i was writing to Lina cause i found out the guy that i had a crush on, already have a girlfriend...uhuhu..Setiap kali tiba hari ulangtahun, kami akan mengirim kad ucapan. Lina seorang sahabat yang tidak lokek. Kadang-kadang diselitkan sesuatu di dalam kad ucapannya untuk aku. Aku pun serupa tapi hadiah dari aku sekadar yang termampu. It's the thoughts that count, right? Through the rain, seindah biasa, boulevard of a broken dreams, can't let go, keabadian cinta..antara lagu yang pernah kami kongsi bersama di dalam surat. It was a way for us to describe our emotions at that time.


Now, we are still friends eventhough we are no longer writing to each other. Kini, hanya sms pengganti helaian kertas. Surat-surat dan kad-kad kiriman Lina, antara koleksi barangan yang amat aku sayangi. Ada masanya, aku akan membaca surat dari Lina. Teringat zaman aku separuh angau. Terbayang setiap baris kata-kata semangat yang aku ucapkan buat Lina. Terharu bila Lina menyatakan rasa syukurnya memiliki aku sebagai sahabat.


All the new techonolgy could not replace the sentimental value that you get from writing a letter. Lina's letters will always be part of my life, part of my memory. Other form of communication, could never replace the joy that i used to get everytime i received a letter from Lina..we may have stop writing to each other, but we still have plenty to write about our friendship..

1 comment:

Juezura said...

Rajin Nurul simpan koleksi surat2 lama. Dulu akak rajin jugak tapi lama2 hilang macam tu jer ...eheheh.