Thursday, May 22, 2008

BiLa MaLAm..

Yesterday, i went back home a bit late. Sesuatu yang jarang berlaku selama aku bekerja di sini. Natijahnya, aku tersangkut dalam kesesakan. Aku bertambah emosi kerana tiada punca yang menyebabkan kesesakan tapi kereta tak bergerak! Oh bandaraya kl, kenapa jalan serta wargamu begitu?

Listening to the radio while i am driving, is a must! Muzik membuat aku leka dengan keadaan kereta mahupun lori di kiri, kanan, depan dan belakang. Patutlah dalam Islam pun, tidak semua muzik sesuai untuk dijadikan halwa telinga, kerana ianya mampu melalaikan kita. Minggu ini, aku memilih cd "Search the greatest hits", sebagai alternatif sekiranya stesen radio asyik berceloteh ataupun lagu yang diputarkan, bukan taste aku..hehe..Semalam, aku meneliti lagu yang satu ini. Kalau tak salah, lagu ini originally by M. Nasir or Kembara..title of the song is"Malam"

Malam..bila rinduku bertambah dalam
Kau datang lagi dengan kenangan
Betapa dinginnya malam ini
Kasih..bila malam ku bertambah kelam
Seribu kisah melintas mata
Dan malam ini sungguh mengcengkam
Bila malam..tiap kali ku pandang semalam
Resahku sering menjadi dendam
Hatimu ku rasakan dingin
Dan malam adalah masa yang membawa kesan
Pada diriku yang kesepian
Kini ku tenggelam dalam alunan ombak malam...
Dan malam..hingga dikau datang dan bicara
Dan datanglah pada hamba
Mengapa dia pergi membawa hati ini..mengapa??

Adei..time aku dengar lagu ini, belum malam lagi tapi bait-baik lirik, mencucuk terus ke hatiku..uhuhu. Sesungguhnya setiap ciptaan ALLAH swt itu, membawa maksud yang tersendiri. Kala matahari memancarkan sinarnya, umat manusia sibuk dengan urusan duniawi sama ada di pejabat, rumah, sekolah mahupun di pasar-pasar. Waktu malam yang sunyi, memudahkan kita untuk berehat setelah penat dengan urusan seharian. Mungkin kerana itu, aku adakalanya melayan hati dan perasaan sendiri di kala malam. Thinking about my life in the future. Feeling so scared cause i have no idea what awaits me tomorrow and the day after.

Mungkin itulah kelebihan diciptakan malam. Ianya diciptakan ALLAH agar kita dapat memuhasabah diri. Bukankah kita disarankan supaya bangun di sepertiga malam bagi mendirikan sembahyang sunat, bagi mendapatkan kredit tambahan di akhirat kelak? Malam bukanlah hanya untuk kita melayan perasaan semata, tetapi juga adalah saat kita paling hampir dengan ALLAH swt sekiranya kita menunaikan suruhanNYA. This reminder is kindly brought to remind you and myself. Insya-ALLAH, sama-samalah kita berusaha demi kebaikan diri kita sendiri.

2 comments:

Juezura said...

salamm nurul. Sungguh sibuk yer skrg ni? sampai balik malam pulak. Dulu lain citer la ek..dah mmg shift malam..ehehe. Kak Zu mmg suka sgt lagu "bila Malam" ni ..esp masa M.Nasir nyanyi. Take care Nurul.

MiSzEniGmA said...

tu la nye kak zu...balik on time pun, kadang2 mlm baru sampai..kalau kuar lambat sket, lagi lambat la...so skang ni, on the dot, punch out...ahahahahaha