Tuesday, July 22, 2008

Me..A mOTher..??

Idea untuk entry kali ini, aku dapat lewat Jun yang lalu. Pada suatu petang ketika aku baru pulang dari kerja, najwan dan najmi sudah sedia menanti di muka pintu. "Ucu, malam nanti ucu buat roti telur..". Err, was it a request or an order? Aku hanya melihat muka kedua anak itu..finally, "ucu baru balik la..penat pun tak hilang lagi!"..(err..pitch agak tinggi ketika itu..hihi).

While i was preparing the roti telur, i asked myself a question, "macam mana la kalau aku ada anak nanti?". Ya, aku belum pernah melahirkan, suatu hari mungkin (insya-ALLAH). Apakah aku akan memberi jawapan dengan nada yang sama pada anak aku nanti? Akankah aku bersabar dengan segala permintaan si anak, walau sisa kepenatan masih berbaki? Persoalan utama, dapatkah aku menjadi dan menjalankan tanggungjawab sebagai seorang ibu dengan penuh kasih sayang serta keikhlasan?


I can consider myself as lucky for being the youngest. Eventhough i don't have any younger sister or brother, i have the experienced handling kids. When nabil was born, i was so excited to have a baby in the family. I watched him growing up..until today! Proses itu sangat seronok. Dari seorang bayi yang hanya tahu menangis ketika lapar dan haus (err..nabil masih lagi begitu..uhuhu), hinggalah hari pertama persekolahan. Aku dapat lihat nabil membesar di depan mata. Aku banyak belajar cara-cara pengurusan anak kecil. Sehinggakan satu saat, aku tidak lagi kekok menukar pampers anak-anak buah. I want to have my own personal experience..with my own kid :)

Semestinya peranan ibu saudara dan ibu kandung sangatlah berbeza. Ibu saudara boleh melenting kalau anak buah buat perangai. Ibu saudara boleh ignore si anak buah seandainya mood tidak baik pada hari itu. Ibu saudara boleh piat si anak buah kalau dia sangat nakal dan tak dengar kata..(contoh-contoh yang diberikan, adalah berdasarkan pengalaman penulis..ahaha). Tetapi tergamakkah seorang ibu melenting tak tentu pasal dengan si anak, mengabaikan si anak dan meninggalkan bekas cubitan di badan anak? Aku tidak mahu menjadi seperti "ibu saudara" pada anak aku kelak. Mungkin ketika itu, orang lain pula yang pegang watak ibu saudara..tidakkkkkkk...

Alhamdulillah, we are not able to look into our future. Just thinking about it, made me scared to the bone..just imagine if i can actually see my own future! But i do hope someday in my future, i will be a wonderful, loving, caring mother. I pray that i will and i can perform my duty as a mother. Well, that is all in my future, insya-ALLAH..but right now, i'm blessed with my nephews and nieces. At least, i still have time to improve my skills to become a real mother... :)

(* roti telor siap dihidang selepas isyak..perghh..banyaknya aku fikir sambil buat roti telor..huhuhu)



5 comments:

Aeryn mummy aiyris zarra said...

Kids can be both annoying and adorable at the same time. They can either pleased you or they can eat your heart out (but i dont think that so serious). Me too had experienced in handling kids. clean up their poops and other slimes that been secretes out, yak yak, yes but on the other half, they never failed to put smile on my face.

btw, jejajo dah pandai imitate iklan2 kat tv seperti iklana berita harian and maggi slurp tu, how adorable.

ngee. thinking of my kids to be is scary (memandangkan mak dia mcm ni )

MiSzEniGmA said...

ye, ape pun pasal future mmg scary. nak2 fikir pasal anak sendiri..huhuhu

smoochyn said...

nape korang nie...hmmm..

Juezura said...

Nurul-->Kadang tengok mama budak2 kat rumah tu kejap jer dah naik hangin..ayoyo. Lagilah kita ni ..tapi kejap je marahnyerkan? Sayang tetap sayang. Sabar kena lebih..huhuhu

mama said...

salam...mama ada tujuh org anak..yang sulong dah 24 years old...the youngest..10 years old....mmg kene banyak bersabar...klu tak...boleh gugur jangtung kita di buatnye...btw...kene rajin gi dengar ceramah agama..tentang pahala yang melimpah ruah...and be happy always...jadikan anak2 sahabat karib kita....we can talk about anything....dont be scared about ur future life...rugi,kalau tak mengalaminya...wassalam...