Thursday, May 8, 2008

BeRsaBArLaH

Bila ada rakan-rakan aku yang berdepan dengan masalah, aku selalu suruh diorang, "sabarlah..". Bila ada teman-teman yang sering mengeluh kerana itu ataupun ini, nasihat aku, "sabar ok.."
Bila ada sahabat yang gagal mengawal emosi dan situasi, korang mesti tahu apa jawapan aku.."sabar ye".
It's easier said than done. Bercakap memang senang. Setitik peluh pun tak keluar bila kita suruh orang lain bersabar. Apa yang nak disusahkan. Sabar, sabar dan sabar. Tapi pada aku, sabar itu sendiri, bukanlah satu perkara yang mudah untuk dilakukan. Sering diucapkan, "sabar itu separuh daripada iman", tetapi sekiranya seseorang itu mempunyai tahap kesabaran yang tidak seberapa, adakah itu sekaligus mencerminkan tahap keimanannya?

When i'm facing any difficulty in life, be patient is the key. Seems like if you are being patient enough, you will get all the answers or solutions to solve your problems. But how many of us are willing to do that? We started to think that we are being punish by ALLAH swt. Kita mula rasa, apa kesalahan yang kita dah buat, sampai dugaan ALLAH itu sangat berat hingga kita merasakan tak tertanggung dek badan. Rupanya, aku pernah terbaca, dugaan ALLAH itu setimpal dengan tahap ketebalan iman kita. Kerana itu jugalah, kita disarankan agar bersabar dalam menempuh setiap dugaan ujian daripada ALLAH swt.

In any aspect of life, we have been taught never to give up easily. Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannnya. Sementara kita mencari cara dan jalan untuk memperbaiki keadaan, bersabarlah. Walaupun korang rasa, untuk bersabar itu satu kepayahan, berdoalah agar korang diberi kekuatan iman untuk bersabar. Believe in your heart, you are not the only one who are being tested by ALLAH swt. Setiap daripada kita, bakal ataupun sedang diuji olehNYA. All i can say, bersabarlah bila waktu itu tiba. Bersabarlah, menanti dugaan itu berlalu..kerana disebalik setiap kesabaran, ada hikmah dan ganjaran ALLAH yang sedia menanti...

5 comments:

Aeryn mummy aiyris zarra said...

ye..betul tu..min sokong..
anyway..ok dah ke..

Aeryn mummy aiyris zarra said...

oop sebelum terlupa, kamu sudah ditag oleh saya. hahaha sila beri kerjasama ye

Ummi Damia said...

sebenarnye bersabarlah ayat yang paling sesuai sekali.kalau tak..let your heart la nurul!

MiSzEniGmA said...

ahahahaha..kalau sy ikut let my heart kak ainil, lame dah....uhuhu

mohad said...

saya nampak blog awak kat blog dr mahathir.cantik juga blog awak. kalau ada masa komen lah blog saya juga ya.. selamat berkenalan